Jak podłączyć zawór czterodrogowy do systemu kontroli płynów

Zastosowanie zaworu czterodrogowego w systemie kontroli płynów jest skutecznym sposobem zarządzania różnymi rodzajami płynów. Zawory te są wykorzystywane w wielu różnych zastosowaniach, w tym w przemysłowych układach sterowania zasilaniem procesów chemicznych oraz w urządzeniach budowlanych. Zawór czterodrogowy posiada szereg portów, które mogą być wykorzystane do sterowania przepływem cieczy, gazu lub pary. W zależności od zastosowania, zawór czterodrogowy może być ręczny lub zasilany. Wewnętrzna konstrukcja zaworu czterodrogowego może być prosta lub złożona. Typowy zawór czterodrogowy ma dwie pozycje przełączania i posiada grzyb, który może być cylindryczny lub stożkowy. Cylindryczny grzyb może mieć również dwa przejścia w kształcie litery “L” łączące sąsiednie porty.

Zawór czterodrogowy może być zasilany powietrzem lub płynem hydraulicznym. Wewnętrzna konstrukcja rozdzielacza czterodrogowego waha się od prostej do skomplikowanej. Istnieje kilka popularnych konfiguracji, ale ważne jest, aby znać funkcję każdej z nich przed zakupem zaworu czterodrogowego.

Standardowy zawór czterodrogowy posiada wlot ciśnieniowy i wylot. Ponadto posiada cztery złącza rurowe, z których jedno znajduje się po stronie ciśnieniowej. Jest to największe złącze, a pozostałe trzy są mniejsze. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować połączenia i określić je do instalacji. W zależności od producenta, złączki te są powszechnie wykonane z klasą IP, czyli ochroną przed wodą, co wskazuje na poziom ochrony przed pyłem, deszczem i wodą.

Trójpołożeniowy zawór czterodrogowy ma trzy przyłącza rurowe z jednej strony i jedno przyłącze wysokociśnieniowe z drugiej strony. Pozwala to na zastosowanie siłownika typu pływakowego. Pozwala to również na przesunięcie zaworu. Odbywa się to poprzez zsunięcie górnej skrzynki i zastąpienie jej skrzynką dolną. Ta sama zasada dotyczy zaworu typu bi-stabilnego, który posiada sprężynę powracającą do normalnego stanu przepływu stopu, gdy obwód nie jest uruchamiany.

Niektóre zawory czterodrogowe mają podwójny wydech. Zmniejsza to rozmiar zaworu i dodaje dodatkowy port. W niektórych przypadkach porty wydechowe mają tłumiki kontroli prędkości, które zmniejszają hałas. W tym typie zaworu orurowanie wydechowe zwykle nie jest ważne. Zazwyczaj orurowanie pomiędzy zaworem a sprężarką nigdy się nie zmienia.

Zawór czterodrogowy może być zasilany powietrzem, energią elektryczną lub płynem hydraulicznym. Większość czterodrogowych rozdzielaczy jest sterowana pilotem, ale mogą to być rozdzielacze z bezpośrednim sterowaniem elektromagnetycznym lub z podwójnym sterowaniem elektromagnetycznym. W innych sytuacjach możliwe jest zasilanie zarówno wlotu, jak i wylotu. Niektórzy producenci produkują również zawory czterodrogowe z podwójnymi solenoidami. Zawory te posiadają możliwość ręcznego przesterowania. Oznacza to, że można przetestować system lub dokonać regulacji bez zasilania elektrycznego.

Zawór czterodrogowy jest bardzo niezawodnym elementem. Został zaprojektowany do pracy przy minimalnej konserwacji. Jest dostępny w wielu różnych typach, a jego wszechstronność sprawia, że jest przydatny w wielu zastosowaniach. Często jest używany do kontroli pary, płynów, a nawet pary i oleju.

Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *