Jak rodzaj roweru wybrać?

Zastanawiasz się nad zakupem roweru? Nie wiesz jednak jaki rodzaj będzie dla Ciebie najodpowiedniejszy? Sprawdź poniższą listę, która krótko charakteryzuje najbardziej popularne typy tych pojazdów i wybierz ten, który będzie spełniał dla Ciebie najlepszą rolę.

Rower górski

Najbardziej popularny i rozpoznawalny typ jednośladów. Wedle zamysłu projektantów rowery górskie miały być wykorzystywane do jazdy terenowej, to jednak można bez obaw mówić o nich jako o rekreacyjnych. Stały się niezwykle uniwersalne, w wyniku czego możesz w tygodniu stosować taki jednoślad jako pojazd do pracy, a weekendami do jazdy po bezdrożach, leśnych ścieżkach. Dla dorosłych rowerzystów przeznaczone są na ogół koła w rozmiarach od 26 do 29 cali.

Tego typu rowery odznaczają się szerszymi oponami, całkiem głębokim bieżnikiem. W wyniku tego sprawdzą się także w trudniejszym terenie. Cechą charakterystyczną dla nieco droższych modeli są przynajmniej dwa dobrej klasy amortyzatory.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Tutaj także znajdziemy jeden amortyzator (jest to rower typu hardtail – czyli w dosłownym tłumaczeniu, z twardym ogonem).
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają dwa amortyzatory (są to rowery typu full), bardzo solidną ramę oraz duże tarcze hamulcowe.
  • FR – czyli freeride, to konstrukcyjnie dość podobne rowery do DH, z tym, że umożliwiają podjeżdżanie pod wzniesienia. Skok amortyzatorów to przynajmniej 170 mm.
  • Enduro – trochę bardziej uniwersalny rower, który nadal sprawdzi się na wymagających ścieżkach. Skok zawieszenia to około 160 mm.
  • Trail, All Mountain – lżejsze i trochę delikatniejsze rowery ścieżkowe, z zawieszeniem o skoku w granicach 120 mm. Pozwalają na bardziej żwawe podjeżdżanie, niż ich ciężsi bracia.

Rower szosowy

Jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (23-25 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek, które umożliwiają wykonywanie obu czynności, bez odrywania rąk od kierownicy. W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów. Odmianą tego roweru jest grawel bike, który ma trochę łagodniejszą geometrię i zwykle hamulce tarczowe.
  • Rower torowy – podobny do roweru szosowego, stosowany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.

Rower crossowy

Kolejnym typem jednośladów, są rowery typu cross. Jest on często utożsamiany z wersją trekkingową. Faktycznie, są one do siebie bardzo podobne. W przypadku jednak typu crossowego producenci zazwyczaj nie stosują żadnych akcesoriów dodatkowych. Mowa tu o takich istotnych dla wielu osób elementach, jak błotniki czy bagażnik. Wersja crossowa na ogół posiada bardziej agresywną ramę. Wyposażona jest w koła o rozmiarze 28 cali. Stosuje się do niej szersze opony. Tego typu jednoślad sprawdzi się przede wszystkim na typowe miejskie trasy czy też wyjazdy poza ośrodki miejskie. Będziesz mógł na nim pojeździć po zróżnicowanych ścieżkach rowerowych, leśnych czy polnych.

Rower trekkingowy

Razem ze swoim bratem, rowerem crossowym, są często nazywanie połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo, ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Cross to bardzo często ten sam rower (czasem z troszkę agresywniejszą geometrią ramy), ale pozbawiony turystycznych dodatków. Rower crossowy można w bardzo łatwy sposób przerobić na trekkingowy, po prostu montując mu błotniki i bagażnik. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach. Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych, są rowery wyprawowe.

Rower miejski

To prawdziwy hit ostatnich lat. Tego typu rowery są znakomitym dla Ciebie rozwiązaniem, jeśli szukasz jednośladu, którym możesz każdego dnia udawać się do pracy. Ojczyzną tych rowerów jest Amsterdam, czyli europejska stolica jednośladów. To właśnie stamtąd zaczerpnięte zostały wzory stosowane przez wielu producentów. Wiele takich pojazdów w najprostszej wersji znaleźć możesz w miejskich wypożyczalniach.

Znacząco różnią się one budową od rowerów wyczynowych i rekreacyjnych. Przede wszystkim zastosowano w nich inny typ ramy. Ułożenie siodełka i kierownicy sprawia, że możesz jeździć z bardziej wyprostowaną sylwetką. Taki sposób poruszania się nie obciąży Twoich pleców. Większość modeli wyposażona jest w całkiem spore koła o rozmiarze 29 cali, dzięki czemu możesz rozwijać na nim dużą prędkość. Cechą charakterystyczną jest tutaj przerzutka planetarna, jaka została ukryta w piaście tylnego koła. Umożliwia ona zmienianie biegów w czasie postoju, a przy tym napęd jest bardziej chroniony przed zabrudzeniami. Na ogół zetkniesz się z wieloma ciekawymi dodatkami, jak dużymi błotnikami, bagażnikiem, koszem na zakupy, oświetleniem czy też stopką. Wszystko to sprawia, że przyjemna jazda będzie dla Ciebie gwarantowana.

Oczywiście, istnieje jeszcze kilka innych typów, takich jak BMX czy rowery elektryczne. Powyższe są jednak zdecydowanie najbardziej popularne i jeżeli szukasz roweru do zwykłej aktywności, wybór z pomiędzy nich będzie w pełni wystarczający.